Hur säljer du boken?

Vi producerar din bok och levererar den till dig. Sedan sköter du själv marknadsföring och försäljning. Den bästa marknadsföraren och försäljaren är du själv. Du kan presentera din bok bättre än någon annan, just därför att det är din bok. Därför tror vi att du i längden når bäst resultat när du bearbetar ditt nätverk, din förening, din släkt.

Hur kan du själv marknadsföra och sälja din bok?

Kanske har du redan klart för dig hur du ska sälja boken. Men om du funderar på den frågan, kan du ha hjälp av dessa allmänna tips.

Ha en positiv attityd!
För det första, ha en positiv attityd: Var frimodig! Det är ofta fler människor som är intresserade av din bok än vad du ibland tror när du sitter och skriver på kammaren!

Var kreativ!
Det finns många sätt att sprida information. Det viktiga är att du funderar på vad som passar i just din situation, och sedan satsar på det. Var kreativ och frimodig!

Tipsa tidningen!
Tipsa lokaltidningen! Sänd ett “säljande” brev till den och motivera varför de ska skriva om dig och din bok. De kommer oftast gärna och skriver en artikel, antingen medan du skriver boken eller när den lanseras. Sänd gärna med i brevet till tidningen en säljande sammanfattning av boken (du kan utgå ifrån baksidestexten).
Sänd gärna också med boken, eller ett utdrag ur den. Om du har en blogg/webbsida – sänd med länken till den så att tidningen kan läsa på lite innan ni möts.

Be om recensioner!
Fundera på vilka tidningar som kanske vill skriva en recension av din bok. Det kan vara lokaltidningen om du skriver om personer och händelser i din hembygd. Det kan vara mera ämnesorienterade tidningar och tidskrifter om boken handlar om ett särskilt ämne.

Sätt upp ett informationsblad på biblioteket!
Be att få sätta upp ett informationsblad på biblioteket med presentation av bokens innehåll, pris och hur man beställer den! En del bibliotek säljer lokala författares böcker.

Läsarkväll på biblioteket?
Om ditt lokala bibliotek har läsarkvällar, och om din bok passar för högläsning, fundera på om du kan erbjuda dig att läsa valda stycken högt en sådan kväll. Det kräver lite mod, men varför inte?

Gå till bokhandeln!
Tala med den lokala bokhandeln! Kanske köper de in ett antal för försäljning. Fråga om du kan sitta där en lördag och signera boken!

ISBN-nummer
Om du vill att bibliotek och bokhandlar ska kunna kontakta dig direkt för att beställa din bok, kan du registrera dig som utgivare i Kungliga Bibliotekets utgivarregister. Då får du kostnadsfritt några ISBN-nummer (International Standard Book Numbering). Varje boktitel ska ha ett unikt ISBN-nummer. Det placeras ofta på omslagets baksida eller på tryckortsidan. När boken innehåller ett ISBN-nummer är boken sökbar i Kungliga Bibliotekets stora nationella bokregister Libris (www.kb.se). Då kan bibliotek och bokhandlar i Sverige kontakta dig direkt då de vill beställa böcker och du kan sälja böckerna till dem.
ISBN-nummer i din bok är valfritt – det finns inget formellt krav att en bok ska ha ISBN-nummer.

Erbjud boken som pris i tävlingar!
Erbjud boken som ett pris, till arrangörer av tävlingar! Det ger dig PR.

Sätt upp bokbord!
Be att få sätta upp ett litet bokbord vid mässor, seminarier och andra samlingar, särskilt evenemang som på något sätt berör ämnen som din bok handlar om. Kolla i tidningarnas konferensbilagor.

Lägg upp en Facebook-kampanj!
Gör en Facebooksida för boken, berätta för dina vänner på Facebook om den, och be dem att Gilla den!

Lägg upp en blogg eller webbsida för boken!
Där kan du berätta vad boken handlar om, varför du skrivit den, vad den kostar, hur man kan beställa och mycket annat.
Innehåll som bör vara med:

• En kort och säljande sammanfattning av boken. Utgå gärna från baksidestexten!
• Intressant utdrag ur boken
• Författarbiografi
• Foto på författaren i låg upplösning för webb och hög upplösning för tryck
• Bild på bokomslaget i låg och hög upplösning
• Information om var boken säljs
• Recensioner
• Aktuella evenemang, som försäljningsdrive, föredrag och boksigneringar

Gör en epost-drive!
Samla epostadresser till släktingar, vänner, vänners vänner och andra, och sänd ett litet PR-epostbrev för din bok, med ett erbjudande att köpa boken till ett extra bra pris om de köper inom t ex 10 dagar. En bra tjänst för att administrera epostutskick är MailChimp.

Sätt dig framför micken!
Bjud in dig själv till en intervju i lokalradion eller närradion. De är alltid på jakt efter intressanta historier, och en person som givit ut en bok tillhör den kategorin.

Har du själv något tips att ge?
Har du själv erfarenheter av marknadsföring som du vill berätta om? Maila oss – vi vill gärna ta med alla bra tips här på sidan!

Tillval: Marknadsföring i samarbete med Förlaget Boken

Grundkonceptet i Förlaget Boken är att vi producerar boken och du själv marknadsför och säljer den. Men ibland önskar kunder att få viss hjälp med marknadsföringen. Därför erbjuder vi några Marknadsföringsalternativ som du kan köpa till. Du kan kombinera de olika alternativen här nedan som du önskar.

PR-aktiviteter till privatpersoner

För-kampanj
Förlaget Boken kan göra en liten för-kampanj, innan boken har tryckts, där vi meddelar utvalda parter att en bok är på gång. På det sättet är de medvetna om att boken kommer, och det blir lättare för dig att senare hänvisa till den, eftersom de redan har hört talas om den. Utskicket kan göras via epost eller vanligt brev.
Lämpliga parter att sända denna förhandsinformation till kan t ex vara:
• lokala bokhandlar
• föreningar och organisationer som kan ha ett intresse av den boken
• lokala tidningar
• facktidskrifter som skriver om det som boken tar upp
Du levererar adresserna till oss.
50 brev ingår.
Pris: 1500 kr inkl moms

PR-vykortet
PR-vykortet är ett specialdesignat vykort i färg där du med dina egna ord kan göra PR för boken genom att posta det till vänner och bekanta. Du väljer själv en kort text på kortet och sedan trycker vi det. Det kan till exempel stå:
“Kära släkt,
om en månad kommer min diktsamling ut!
Ring mig om du vill köpa ett ex!
Hälsningar Bengt Svensson
tel 123 45”
Kortet har måttet 14 x 11 cm och är i färg.
Pris: 1350 kr inkl moms för 100 PR-vykort

Reklamblad i färg
Vi producerar ett reklamblad med information om din bok. Det kan innehålla en bild på boken, författarens namn, en beskrivning vad boken handlar om, vad den kostar och hur man beställer den. Format är A4 med tryck på en sida.
Pris: 1550 kr inkl moms för 100 reklamblad

Reklamaffisch i färg
Förlaget Boken kan trycka en reklamaffisch i format A3 med information om din bok. Den kan innehålla en bild på boken, författarens namn, en beskrivning vad boken handlar om, vad den kostar och hur man beställer den.
Pris: 1550 kr inkl moms för 10 reklamaffischer

Vi presenterar din bok på vår webbplats
• Du får en egen sida på vår webbplats för information om din bok.
• Vi presenterar boken med
– omslagsbild
– beskrivning av innehållet
– pris
– adresshänvisning till dig för intresserade köpare.
• Köparen kontaktar dig och du säljer boken till vederbörande.
Pris: 1000 kr inkl moms.
Du kan sprida din boks webbadress till vänner, kollegor och media, t ex i mail och via sociala medier.
Ett bra och smidigt sätt att sprida PR om din bok!

PR-aktiviteter till bokhandel och bibliotek

Information till biblioteken
Boken anmäls hos BTJ som är bibliotekens centrala inköpsorganisation. Två recensionsexemplar skickas dit och boken kan bli recenserad i deras tidning som når alla bibliotek.
Bibliotekens inköpsbeslut grundas till stor del på information i BTJ.
Pris: 700 kr inkl moms

Förlaget Boken säljer din bok via Bokinfo
Detta alternativ för marknadsföring innebär att du behöver beställa minst 50 ex av boken utöver de ex du själv ska ha. Dessa extra ex lagras av Förlaget Boken för försäljning till bokhandel och privatpersoner.
Förlaget Boken ger boken ett ISBN-nummer (International Standard Book Numbering). Det gör att boken blir sökbar i Kungliga Bibliotekets stora nationella bokregister Libris (www.kb.se) och gör det lättare för bibliotek och bokhandlar i Sverige att finna just din bok. De hänvisas till utgivaren, Förlaget Boken, och vi säljer boken till dem.
Vi annonserar boken i Bokinfo (www.bokinfo.se), ett informationstorg där förlag presenterar sina böcker för bokhandel och bibliotek i Sverige. Ca 450 bokhandlar är anslutna till Bokinfo. Även nätbokhandeln hämtar information från Bokinfo. Där kan bokhandeln göra beställningar direkt till respektive förlag.
Upplägget ser ut så här:
• Du har betalat produktion av alla böcker du beställt.
• Vi behåller ett antal ex av din bok i lager.
• Vi beslutar gemensamt om ett lämpligt F-pris (försäljningspris till bokhandeln)
• Vi sköter annonsering och försäljning i Bokinfo
Pris: Startavgift: 1000 kr inkl moms. Sedan tar vi en provision på 60% av försäljningspriset. Varje kvartal eller halvår görs en avstämning av försäljningen och din andel på 40% kan betalas ut till dig.

Förlaget Boken: Hur sälja boken?

Ta kontakt med Förlaget Boken

2 + 1 = ?